پسرم پارسا

راههای بالا بردن آی کیو در نوزادان قسمت دوم

1394/2/30 16:40
نویسنده : مستانه
71 بازدید
اشتراک گذاری

 

شیر مادر را فراموش نکنید
پزشکان زیادی از خواص و فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر و افزایش مقاومت بدن و قدرت سیستم ایمنی در مقابله با انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها صحبت کرده‌اند اما شاید تعداد کمی از آن‌ها به این موضوع اشاره کرده‌ باشند که تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند تاثیر مستقیم و واضحی بر افزایش میزان هوش و ذکاوت نوزاد داشته باشد. در تحقیقی که به تازگی از سوی دانشمندان دانمارکی منتشر شد مشخص شد نوزادانی که به مدت ۹ ماه از شیرمادر تغذیه می‌کنند در مقایسه با دیگر نوزادان که ۲ تا ۶ ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند باهوش‌ترند و در دوران خردسالی و کودکی توانایی بیشتری در یادگیری و آموزش دارند.

 

برای نوزادتان کتاب بخوانید
در مطالعات بسیاری به این موضوع اشاره شده که مطالعه کتاب برای نوزادان ۶ ماهه و بزرگ‌تر می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش میزان هوشیاری و هوش آن‌ها داشته باشد. اما به تازگی یک آکادمی آمریکایی که درباره شیوه‌های درمان بیماری‌های شایع نوزادان تحقیق می‌کند اعلام کرده مادران جوان می‌توانند برای افزایش هوشیاری و تیزهوشی از زمان تولد نوزادشان و حتی در دوران جنینی برای او کتاب بخوانند. این گروه تحقیقاتی معتقدند خواندن کتاب برای نوزادان به ساختن کلمات و تحریک تصورات آن‌ها کمک می‌کند و مهارت‌های برقراری ارتباط در نوزادان را تقویت می‌کند. در حقیقت آن‌ها بر این باورند که خواندن کتاب به افزایش هوشیاری کودک کمک می‌کند و مراحل رشد و پرورش او را ساده‌تر می‌کند زیرا نوزاد از ۸ ماهگی به بعد توانایی شناخت کلمات و تشخیص ترتیب قرار گرفتن آن‌ها را به واسطه داستان‌هایی که می‌شنود، به دست می‌آورد.

بازی‌های لمسی کنید
بازی‌ها و ورزش‌های لمسی نیز از جمله کاربردی‌ترین روش‌ها برای تقویت میزان هوش در نوزادان و کودکان زیر ۲ سال محسوب می‌شود. برای این کار می‌توانید از اسباب‌بازی‌ها و وسایلی که خاص کودک است، استفاده کنید. به عنوان مثال تفاوت سطوح سخت و نرم را با کمک اسباب‌بازی‌هایش به او آموزش می‌دهید. این کار علاوه بر آن‌که موجب آشنایی نوزاد با اجسام مختلف و وسایلی که در اختیار دارد می‌شود به افزایش هوشیاری او در تشخیص اجسام سخت و نرم نیز کمک می‌کند و جست‌و‌جوی او برای شناسایی وسایل بیشتر را سبب می‌شود.

تشویق مهم‌ترین شرط تیزهوشی
تشویق نوزاد همزمان با موفقیت او در انجام کوچک‌ترین حرکت یا عملی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به تقویت هوش نوزاد کمک کند و انگیزه‌ای برای ادامه ماجراجویی‌ها و شکوفا شدن توانایی‌هایش باشد. بنابراین باید به خوبی مراقب نوزادتان باشید و متناسب با موفقیت‌های او در راه‌رفتن، حرکت دادن اجسام، تقلید واژه‌ها، انجام بازی‌ها او را تشویق کنید. به گفته محققان تشویق نوزاد و کودکان زیر ۲ سال در شرایطی که موفقیتی را کسب می‌کنند می‌تواند تاثیر زیادی در رشد هوش او داشته باشد و تمایل او به ادامه فعالیت‌ها و بازی‌ها را موجب شود.

با نوزادتان چهره به چهره شوید
بسیای از روان‌شناسان بر این باورند که ارتباط چهره به چهره یا رابطه چشمی پدر و مادر با نوزاد می‌تواند تاثیر زیادی در تقویت ارتباط‌های مغزی نوزاد داشته باشد. به اعتقاد این گروه نگاه کردن به چشمان نوزاد به ویژه در ماه‌های آغازین تولد تا پایان ۳ سالگی می‌تواند تاثیر زیادی در تقویت هوش و حافظه نوزاد داشته باشد چرا که پدر و مادر با نگاه کردن به چشم‌های نوزاد و برقراری رابطه چشمی می‌توانند به تقویت هوش‌دیداری نوزاد کمک کنند و به این ترتیب در کنار تقویت هوش کلامی و ذهنی کودک با انجام بازی، کتاب خواندن و صحبت کردن با نوزاد هوش دیداری او را نیز تقویت کرده و به افزایش هوشمندی او در دوران طلایی زیر ۲ سالگی کمک کنند.

با ماساژ هوش نوزاد را تقویت کنید
ارائه ماساژ به نوزاد می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های موثر در افزایش میزان هوشیاری و تقویت حافظه نوزاد باشد. به اعتقاد برخی از درمانگران ماساژ روزانه نوزاد تاثیر زیادی بر روند رشد مغزی نوزادان دارد و می‌تواند به افزایش توانایی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها در آینده کمک کند. از این رو محققان به والدین توصیه می‌کنند هر روز دقایقی را برای ارائه ماساژ به نوزادشان در نظر بگیرند و برای ماساژ نوزادشان سعی کنند از زمان‌هایی استفاده کنند که سرحال هستند و خستگی و تنش ناشی از برنامه‌ها و کار روزانه‌شان را پشت سر گذاشته‌اند. به این ترتیب با ارائه یک ماساژ ملایم که با تماس دومین بند انگشتان روی بدن کودک انجام می‌شود می‌توانید بر روند تیزهوشی او تاثیر بگذارید.

                                                                                                منبع : نی نی بان

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

عکس فرش کاشان
30 اردیبهشت 94 19:58
سلام دوست عزیز... تبدیل چهره دلبندتان به فرش و تابلو فرش.. با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه... تحویل درب منزل... 09303149642
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به پسرم پارسا می باشد